Frågor och svar om fibernät

När du har anslutit dig till fibernätet

Utrustning och tjänster

Vad behöver jag för utrustning?

Bredband

Du behöver en nätverkskabel (Ethernet) mellan hemmaswitchen och datorn. Vill du skapa ett trådlöst nätverk behöver du en trådlös router.

Telefoni

När du tecknar ett telefonabonnemang beställer du samtidig en telefondosa från leverantören.

TV

För att ansluta en TV behöver du en TV-box. Den beställer du av leverantören samtidigt som du beställer ditt abonnemang.

Hur väljer jag tjänsteleverantör?

Jämför och välj den tjänst och leverantör som passar dig och dina behov bäst. Mer information om priser och kampanjer hittar du på tjänsteleverantörernas hemsidor eller på självvalsportalen. Där hittar du flera olika tjänsteleverantörer som erbjuder internet, TV och telefoni – gör dina val utifrån dina behov!

Hur beställer jag internet via självvalsportalen?
  1. KOPPLA IN DIN DATOR

Koppla in din dator i bredbandsuttaget med en nätverkskabel. Öppna datorns webbläsare så kommer du till kundportalen. Om du inte kommer till portalen automatiskt prova ett annat uttag eller skriv in adressen i din sökmotor http://portalen.openuniverse.se (Första gången du använder självvalsportalen måste du godkänna hanteringen av dina personuppgifter (PUL). Detta är ett lagkrav för att man ska kunna dela med sig av information till tjänsteleverantörerna.)

  1. VÄLJ TJÄNST OCH LEVERANTÖR

Lägg till de tjänster du önskar i varukorgen. När du är nöjd, checkar du ut varukorgen.

  1. BEKRÄFTA DIN BESTÄLLNING

Fyll i dina personuppgifter för kontakt- och fakturainformation. Bekräfta uppgifterna. Klicka på beställ.

  1. NU ÄR TJÄNSTEN AKTIVERAD!

Nu är tjänsten beställd. Vänta i cirka femton minuter och starta om datorn för att komma ut på internet som vanligt. Nu kan du koppla in eventuell annan utrustning, om du har en trådlös router eller dylikt, och använda den som tidigare.

Hur beställer jag tv och telefoni?

Går att beställa vid självvalsportalen men ej att aktivera eftersom dessa tjänster kräver telefonidosa och TV-box för att fungera. Beställ gärna dessa tjänster direkt från den tjänsteleverantör du vill ha och i god tid innan du flyttar in då det tar minst 10 arbetsdagar innan dosa och TV-box levereras. Var noga med att uppge inflyttningsdatum och om du vill ha dosa och TV-box skickad till din gamla eller nya adress.

Har du problem att beställa tjänster på portalen eller om du inte når sidan kan du kontakta vår kundsupport på 0770-82 55 55. Supporten har öppet måndag-fredag 10–20, lördag-söndag och övriga helgdagar 10–18. Du kan även beställa direkt hos vald tjänsteleverantör per telefon eller via deras hemsida.

Vart vänder jag mig om jag har problem med att koppla in utrustningen?

Kontakta oss på telefon 0770-82 55 55, så hjälper vi dig att koppla rätt och svara på dina frågor.

Switchen

Varför behövs det en switch?

Alla tjänster i det öppna nätet levereras via hemmaswitchen. Switchen behövs för att säkerställa prestandan för tv-signalen så att den inte störs av internetsurfande och telefoni.

Jag har redan en trådlös router, kan jag använda den?

Så länge routern inte är operatörsbunden borde det gå utmärkt att använda den. Tänk på att kapaciteten på routern bör överstiga din valda internethastighet.

Behöver switchen vara inkopplad till eluttaget om jag inte använder mig av någon tjänst?

Nej. Har du ingen aktiv tjänst via det öppna nätet behöver du heller inte ha switchen igång.

Hur mycket ström förbrukar switchen?

Max effekt => 8,3 Watt
Min effekt => 2,5 Watt
Medelförbrukningen när man har en internet- samt en TV-tjänst inkopplad ligger på cirka 5 W.

Finns trådlösa alternativ för att skicka TV-signalen från switchen till TV-boxen?

För att minimera antal meter nätverkskabel till sin TV-box väljer en del villaägare att placera switchen i direkt närhet till sin TV. Det finns dock alternativ på marknaden för att kunna skicka TV-signalen från switchen till TV-boxen både trådlöst och även via elnätet (s.k. Homeplug). För bästa möjliga prestanda bör dock nätverkskabel (Cat.6) användas.

Mer om internet

Kan jag få trådlöst internet därhemma?

Många tjänsteleverantörer erbjuder (vid tecknande av telefoni) en kombinerad telefonidosa/trådlös router.

Vad betyder 10/10 Mbit/s?

Det innebär att datatrafiken kan strömma med 10 Mbit/s i båda riktningarna, det vill säga både nedströms och uppströms, både när du laddar ner data som när du sänder data. Det kallas ofta för full duplex eller symmetrisk överföring.

ADSL, kabelmodem och annan teknik som nyttjar kopparnätet erbjuder normalt inte samma hastighet åt båda hållen. En 24 Mbit/s anslutning har hög nedladdningskapacitet men kan bara skicka med 1-2 Mbit/s. Data över kopparledningar är oftast asymmetrisk.

Vilka hastigheter finns det att välja på?

Idag erbjuder våra tjänsteleverantörer hastigheter från 1 Mbit/s upp till 1 Gbit/s. Ofta med mycket korta bindningstider.

Hur fungerar det med internet i det öppna nätet?

Det öppna nätet är anslutet till internet via de internetleverantörer som tecknar avtal med oss. Det innebär att du själv kan välja internetleverantör. De har en höghastighetsanslutning och erbjuder en mycket snabb påfart till internet.

Jag vill byta internetleverantör. Hur gör jag?

Kontakta först din nuvarande tjänsteleverantör för en uppsägning. Kontakta sedan din nya tjänsteleverantör för att teckna nytt avtal.

Hur byter man från ADSL till en internettjänst i det öppna nätet?

Om du väljer samma leverantör i det öppna nätet är det enkelt. De har i regel ingen uppsägningstid eller kostnad för att byta från ADSL till en tjänst i det öppna nätet. Kontakta leverantören och berätta att du vill byta, så får du besked om när du kan börja använda det öppna nätet istället.

Om du byter till annan leverantör så måste du säga upp ditt nuvarande abonnemang och beställa ett nytt via det öppna nätet. Se till att du har god marginal mellan uppsägningstid och aktivering av tjänsten i det öppna nätet.

Kundservice

Vart vänder jag mig för felanmälan och fakturafrågor?

Vid frågor som rör dina tjänster kontaktar du vald tjänsteleverantör. Kontaktuppgifter hittar du på din beställningsbekräftelse eller faktura.

Vad gör jag efter ett strömavbrott?

Efter ett strömavbrott behöver du starta om din hemmaswitch, telefonidosa och TV-box. Det gör du enklast genom att;
1. Dra ut nätanslutningen och strömkabel ur hemmaswitchen, telefonidosan och TV-boxen.
2. Vänta i 10 sekunder.
3. Sätt i nätanslutning och strömkablar igen.

Jag vill säga upp en tjänst. Hur gör jag?

Kontakta din tjänsteleverantör.